KÖPVILLKOR
LEVERANS
Standardfrakt
Vi har en frakttrappa med olika frakter beroende på storlek på ordern. Frakten räknas ut automatiskt ut i kassan.
1. Fraktkostnaden för mindre ordrar med leveransadress inom Sverige kostar från 99 kronor och paketet skickas då till ombud eller direkt hem i brevlådan.
2. Fraktkostnaden för halvpall med leveransadress inom Sverige kostar från 499 kr och skickas med hemleverans (ej inbärning).
3. Fraktkostnaden för helpall med leverans inom Sverige kostar mellan från 1199 kr/pall och skickas med hemleverans (ej inbärning).
Vid leverans krävs legitimation både från dig som kund och från budet.
Vid leverans till öar som inte har broförbindelse ansvarar du för att ta emot leveransen på en fastlandadress, och att vidare transport till ön ordnas av dig själv. För öar med reguljär bilfärjetrafik sker leveransen enligt gällande fraktvillkor.
Även vissa postnummer innebär förhöjd fraktpris. Frakten räknas ut automatiskt ut i kassan.
Vi reserverar oss för eventuella avvikelser. Om du har några frågor om leveransalternativ, tveka inte att kontakta oss på [email protected].
Du kan alltid välja det fraktfria alternativet "hämta i butik" i kassan, varorna hämtas då ut i vår butik i Laholm.
Hämta i butik - kostnadsfritt
Du kan hämta din beställning i vår butik på Storgatan 16 i Laholm. Vänta på bekräftelse från oss innan du kommer och hämta din beställning. Vid upphämtning krävs legitimation både från dig och budet. Produkterna kan hämtas under våra öppettider. Observera att beställningsvaror ej kan hämtas direkt, utan endast det vi har i lager.
När levereras min beställning?
Du får ett preliminärt leveransdatum via mejl (inom en vecka efter din beställning). Detta datum anger den vecka då du kommer att bli aviserad för bokning av leverans.
Beställningsvaror
Du som kund har möjlighet att skräddarsy ditt köp och att köpa specialtillverkade produkter. Det innebär en längre leveranstid eftersom våra leverantörer i så fall tillverkar produkterna efter dina önskemål. Leveranstiden för specialbeställda produkter varierar och för att få en dagsaktuell leveranstid är du alltid välkommen att kontakta oss på [email protected]
Har du beställt både lagervaror och beställningsvaror?
Om din order innehåller både lagervaror och beställningsvaror, kommer produkten med längst leveranstid att avgöra leveranstiden för hela din order. En preliminär leveranstid skickas till din mejl så snart vi har fått leveransdatum bekräftat från leverantör. Notera att denna kan komma att uppdateras av leverantör och är ingenting som vi kan påverka.
Ej ut hämtat paket
Om du inte hämtar ut ditt paket hos ombudet tar vi ut en avgift på 100 kr. Paketet skickas då tillbaka till oss och vi gör en återbetalning till dig. Avgiften dras från återbetalningen.
Leveransförseningar
Vi har alltid som mål att leverera till dig så snabbt vi kan. Om det skulle uppstå en leveransförsening meddelar vi dig direkt via mejl. För att du ska känna dig trygg har du möjlighet att när som helst helt- eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider (gäller inte beställningsvaror).
Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot oss. Vi meddelar dig i så fall detta via mejl eller telefon så snart som möjligt för att komma fram till den bästa lösningen för dig tillsammans.
RETUR OCH REKLAMATION
Kan jag avboka min beställning?
Ja, du kan avboka din beställning om den ännu inte är packad eller skickad. Om avbokningen görs efter att produkten skickats, behandlas den som en retur och returfrakt tillkommer.
Hur reklamerar jag en produkt?
Om du upptäcker ett fel på din produkt, hjälper vi dig gärna med reklamationen. Kontakta oss på [email protected] och inkludera följande information:
- Ordernummer
- En beskrivning av felet, inklusive när och hur du upptäckte det
- Översiktsbild och närbild på skadan
- Bild på emballaget
- Bild på etiketten eller tillverkningsstämplen (om tillämpligt)
Vid utebliven information enligt ovan, påbörjas ej handhavandet av reklamationen.
Tänk på att slitage, felaktig hantering eller misskötsel inte gäller som grund för reklamation, och färgskiftningar i trä är vanliga då trä är ett levande material.
När får jag tillbaka pengarna för en retur?
Återbetalningen sker när din retur har godkänts, och det tar vanligtvis mellan 3-5 arbetsdagar, men högst 30 dagar.
Vilket skick ska returen vara i?
Produkten ska returneras i samma skick som vid mottagandet, i originalemballage. Om varans skick har försämrats och den inte går att sälja som ny, kan vi göra avdrag för värdeminskning vid återbetalningen. Om du inte kan returnera produkten i originalskick, vänligen kontakta oss omgående på [email protected].
Hur fungerar ångerrätten?
- Webshop: Du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp från det att du mottagit varan. Ångerrätten gäller för lagervaror, men inte för specialtillverkade produkter eller varor som har en personlig prägel.
- Butik: Ångerrätten gäller inte för produkter som köpts i butik. Om du vill avboka en produkt i butik kan en schablonavgift tillkomma, beroende på om det är en lagervara eller beställningsvara.
Öppet köp/Ångerrätt avseende specialbeställningar
Om du som kund önskar avbeställa en produkt som är specialtillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig är det viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt efter att du genomfört din beställning. Vi godtar din avbeställning i den mån det är möjligt. I det fall vi redan har lagt en beställning av produkterna hos leverantören/tillverkaren, förutsätter din rätt till avbeställning (och därmed din rätt till öppet köp/ångerrätt) att vi i vår tur kan avbryta köpet hos tillverkaren/leverantören.
Om avbeställningen medför kostnader för oss, exempelvis på grund av att tillverkningen redan påbörjats eller om material beställts hem unikt för din produkt, förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag som motsvarar våra kostnader innan vi återbetalar beloppet.
Outlet & Visningsprodukter
Öppet köp och bytesrätten gäller inte för varor köpta på outlet eller visningsprodukter sålda från vår butik. Öppet köp gäller inte heller för produkter som är specialtillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel. Tveka inte att kontakta oss om du känner dig osäker på vad som gäller för ditt köp.
Hur returnerar jag en produkt?
1. Anmäl returen: Kontakta oss på [email protected] och ange ordernummer och produktens namn. Du får då returhandlingar via mejl.
2. Skicka tillbaka produkten: Fäst returfraktetiketten och skicka tillbaka varan via valfritt fraktombud, eller lämna in produkten i vår butik.
3. Pausa fakturan: Om du betalat via Klarna, rapportera returen genom deras hemsida eller app för att pausa fakturan tills returen är godkänd.
Vid utebliven information enligt ovan, påbörjas ej handhavandet av returen.
Vad kostar returen?
Du som kund står för returfrakten. Returkostnaden varierar beroende på produktens storlek och vikt, och om returen skickas via fraktombud eller kräver upphämtning. För mindre produkter via t.ex. DHL är kostnaden mellan 99 och 249 kronor. För större produkter som ska hämtas hos dig är returfrakten mellan 499 och 1 799 kronor, beroende på avstånd. Du kan även returnera varor i vår butik i Laholm.
Varför tar vi ut en returkostnad?
Vi på Omformat vill främja ett mer medvetet sätt att handla och minska onödiga transporter, vilket är ett viktig del av vårt hållbarhetsarbete. Genom att ta ut en returavgift hoppas vi kunna uppmuntra våra kunder att göra noggranna och genomtänkta köp, vilket i sin tur minskar klimatpåverkan från frakt och returer.
Transportskador:
Det är viktigt att du som kund kontrollerar mottagen vara så att ingen skada har skett i leveransen. Om produkten skadas under transporten, måste du omedelbart anmäla detta först till transportbolaget och sen oss. Anmäl skador senast inom tre dagar efter mottagandet. Kom ihåg att spara emballaget.
Omformat är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. "Befriande omständighet" ska anses vara bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Fakta- och prisuppgifter som förekommer i Omformats kommunikation lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar samt slutförsäljning. Fotografier som publiceras av Omformat har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa behöver vi godkänna det först. Tänk på att bilder inte alltid med exakthet återger produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och trycktekniska variationer påverkar detta. Motsvarar bilder på vår hemsida inte en produkt i verkligheten ber vi dig meddela oss detta.
VANLIGA FRÅGOR
Priser
Alla priser är inklusive 12-25% moms och varierar beroende på produktvariant.
Hur vet jag att min order är genomförd?
När din beställning är bekräftad får du ett mejl med en orderbekräftelse. Om du inte mottagit den, kontrollera din skräppost eller kontakta oss för att bekräfta din beställning.
Hur får jag mitt kvitto?
Orderbekräftelsen skickas till den mejladress du angav vid beställning. Den fungerar som ditt kvitto tillsammans med kontoutdrag.
Kan färger och bilder skilja sig mellan olika skärmar?
Ja, färger och bilder kan påverkas av skärminställningar, så vi kan inte garantera att de exakt motsvarar verkligheten. Tveka inte att kontakta oss för att få hjälp med färgprov.
Om du har fler frågor eller funderingar, hör gärna av dig till oss!
Företag - Går det att göra företagsköp hos Omformat?
Vill du som arkitekt, inredare, projektledare med möbler och inredning för såväl kontor, hotell, konferens, restaurang och offentlig miljö ha hjälp med ditt köp? Vi hjälper gärna till! För mer information, kontakta oss på [email protected].